1403-02-04 12:04 بعد از ظهر

طلای سفید سیستان و بلوچستان در بازارهای خارجی

شیر خشک شتر ظرفیت صادراتی بکر

استقبال از شیر شتر خشک در کشورهای حوزه خلیج فارس روند رو به رشدی دارد و این محصول جایگاه خود را در بازار فروش منطقه پیدا کرده است که البته باید مورد توجه قرار گیرد.

بازار: بسیاری از ما از خواص شیر در تقویت بدن و سیستم ایمنی آگاه هستیم اما اکنون سخن از شیر شتر است که فراتر از یک نوشیدنی سالم است. شیر شتر علاوه بر انواع ویتامین ها ارزش درمانی نیز دارد و کسانی که به طور مستمر از این ماده غذایی استفاده می کنند در کنترل بیماری خود موفق بوده اند.

زخم معده، زخم اثنی عشر، بواسیر، سوختگی، دیابت، هپاتیت، سرطان و ده ها بیماری دیگر به وسیله طلای سفید بیابان درمان می شود. همه این خواص دست به دست هم دادند تا قیمت شیر شتر در بازار نسبت به برخی دیگر از انواع لبنیات بالاتر باشد.

شیر شتر محصولی کمیاب نیست و در بازار موجود است و محصولاتی نظیر کشک قره قروتی شتر، خامه شیر شتر، کشک دوغ و شیر خشک شتر از جمله فرآورده های شیر شتر هستند که توسط صنایع غذایی تولید و روانه بازار می شوند.

در این میان شیر خشک شتر محصولی تازه است که هنوز جای خود را در سبد خانوار باز نکرده است.

شیر خشک شتر کیلویی چند؟

رضا بختیاری، کارشناس بازار در این خصوص اظهار داشت: شیر خشک شتر محصولی است که به تازگی به بازار عرضه می شود و هنوز جای خود را در سبد خانوار باز نکرده است.

وی گفت: این محصول فقط در مراکز مخصوص شیر خشک و تعداد محدودی فروشگاه یا سوپر مارکت در دسترس است.

وی تصریح کرد: قیمت شیر خشک شتر با شیر خشک معمولی متفاوت است و با توجه به نوسانات بازار تعیین می شود، پودر شیر خشک شتر ۴۰۰ گرمی تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

کارشناس بازار گفت: قیمت این محصول براساس نرخ دلار و هزینه های تولید این ماده تعیین می شود.

بختیاری افزود: اغلب مشتریان شیر خشک شتر از اصل بودن و نبودن محصول سوال می کنند و نسبت به اصل بودن و مرغوبیت کالا نگرانی دارند.

وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان پرورش شتر بیشتر به صورت سنتی در بیابان‌های استان رواج داشته و فرآورده‌های شتر مانند شیر و دوغ در لبنیاتی ها عرضه می شود.

یک کیلو شیر خشک برابر است با ۱۰ کیلو شیر شتر

نعمت الله قنبرزهی پرورش دهنده شتر شیری اظهار داشت: اغلب تفکر مردم این است که صحرا و مناطق گرم ساخته شده اما اصل زیستگاه شتر مناطق قطبی و سرد است و دوام این حیوان در قطب شمال دوبرابر صحراها است.

وی با اشاره به اینکه، این محصول به دو صورت فله ای و هم بسته بندی شده عرضه می شود، افزود: از هر ۱۰ کیلو شیر شتر یک کیلو شیر خشک به دست می آید.

‎‎‎‎وی تصریح کرد: در سطح استان شیر شتر در بسته بندی‌های یک و یک ونیم کیلویی به بازار عرضه می شود.

پرورش دهنده شتر گفت: در حال حاضر هر کیلو شیر شتر ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد.

استقبال کشورهای حاشیه خلیج فارس از شیر شتر

سید حسین حسینی جنگجو، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان هم اظهار داشت: استقبال از شیر شتر در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار بالا است و این محصول جایگاه خود را در بازار فروش شیر خشک در سطح منطقه پیدا کرده است.

وی گفت: به‌طورکلی شیر خشک به‌عنوان ماده اولیه، در بسیاری از صنایع غذایی کاربرد دارد و در پخت شیرینی، کیک، تولید شکلات، دسر، مواد لبنی فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: بیشتر صادرات شیر خشک شتر ایران در چند سال گذشته ابتدا به کشورهای همجوار و سپس به کشورهایی که با مسافت دورتری از ما قرار دارند، انجام شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه، فرصت صادرات این محصول به کشورهای همسایه و چین و امارات وجود دارد، گفت: سیستان و بلوچستان نیمی از شتر کشور را داراست و شرایط اقلیمی استان توسعه پرورش شتر را مقرون به صرفه کرده است.

حسینی جنگجو افزود: بزرگترین واحد پرورش شتر داشتی کشور در زاهدان با ۴۱۰ نفر شتر شیری فعال است و به صورت هفتگی سه تن شیر شتر را پس از پاستوریزه کردن، برای تبدیل به شیر خشک به کارخانه های فرآورده های لبنی خراسان رضوی ارسال می‌کند.

وی تصریح کرد: شیر خشک استحصالی به کشورهای چین و امارات صادر می شود و از طرفی تولید شیر خشک می‌تواند، جایگزینی برای واردات این محصول باشد.

نیمی از جمعیت شتر کشور و ۷۰ واحد صنعتی پرورش شتر شیری و داشتی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

انسان می‌تواند به وسیله تغذیه با شیر شتر و گوشت شتر، تا هفته‌ها در صحرا زنده بماند و از چربی کوهان به جای کره استفاده کند.

با پشم شتر خیمه ها، پتو، فرش،‌ لباس‌های پشمی،‌طناب و ریسمان تولید می شود. همچنین می‌توان از مدفوع خشک شده شتر برای روشن کردن آتش استفاده کرد و پس از کشتار شتر می‌توان از پوست آن برای ساختن کفش و مشک و چیزهای دیگر استفاده کرد.

با اینکه هر کدام از این ویژگی ها، ظرفیتی برای ایجاد کارخانه ها و صنایع جدید هستند اما از این پتانسیل ها بهره برداری مطلوبی نشده است.

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!