1403-02-08 3:05 قبل از ظهر

شترهای بی کوهان را بهتر بشناسیم

به گزارش کشت نیوز و به نقل از رادین دام، لاماسانان حیواناتی نشخوارکننده، پستاندار، از راسته زوج سمان و از خانواده شترسانان می باشد. خانواده شتر در کل شامل دو گروه شترهای کوهان دار (یک کوهان و شترهای دو کوهان) و شترهای بی کوهان می باشد. شترهای بی کوهان یا لاماسانان، ۴۰ میلیون سال پیش در دشت های مرکزی آمریکای شمالی بوجود آمدند. سه میلیون سال پیش، حیوانات شبیه لاما ، از آنجا به آمریکای جنوبی پراکنده شدند. لاماسانان ۴ تا ۵ هزار سال پیش، از گوآناکو در ارتفاعات آند پرو اهلی شدند و جز قدیمی ترین حیوانات اهلی در جهان هستند که شامل لاما (Lama glama)، ویکونا (Lama vicugna)، گوآناکو (Lama guanaco) و آلپاکا (Lama pacos) می باشند.

مشخصات کلی لاما

۱- میانگین طول زندگی: ۲۰ تا ۳۰ سال
۲- میانگین طول آبستنی: ۳۳۱ تا ۳۵۹ روز
۳- زمان از شیر گیری: حدود ۴ تا ۵ ماه
۴- میانگین وزن بدن: ۱۳۰ تا ۲۴۰ کیلو
۵- خلق و خو: آرام، دوستانه، کمی خجالتی و بسیار باهوش
۶- سلامتی: مقاوم به بیماری ها، به طوری که حیوانات عاری از بیماری شناخته شده اند.
۷- جایگاه: به ازای هر نفر لاما، میانگین ۳ تا ۴ متر فضای مسقف و ۱۰ تا ۱۵ متر فضای غیر مسقف یا محصور نیاز است.
۸- زایش به حالت ایستاده و تک قلوزا که چندقلوزایی به ندرت رخ می دهد.
۹- وزن تولد بچه لاما معمولا بین ۹ تا ۱۵ کیلوگرم بوده و در طول یک ساعت بعد از زایش قادر به بلند شدن و شیر خوردن می باشند.
۱۰- ماده ها معمولا در سن ۱۵ تا ۱۸ و نرها ۱۴ تا ۱۶ ماهگی بلوغ جنسی پیدا کرده و قادر به تولید مثل موفق می باشند. لاماها پرخه فحلی ندارند و یک چرخه فولیکولی ۸ تا ۱۴ روز دارند که شامل فاز رشد ( ۵ روز)، فاز استاتیک (۵ روز) و فاز رگرسیون (۴ روز) می باشد. ۲ تا ۳ روز بعد از شروع رگرسیون، موج فولیکولی بعدی شروع می شود. لاماها تخمک ریزی انگیزشی داشته و ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعد از جفت گیری، تخمک ریزی می کنند. برخلاف شترهای کوهان دار، لاماها در تمام طول سال چرخه تولیدمثلی فعال دارند. بهترین زمان برای جفت گیری زمانی که فولیکول دامیننت بالغ شده و روز ۸-۶ موج فولیکولی می باشد. پذیرش جنسی هنگامی است که فولیکول غالب وجود دارد که استرادیول تراوش می کند.
۱۱- رنگ لاماها از سفید تا تیره و انواع دیگر و ابلق می باشد.

کاربردهای لاما در کشورهای مختلف شامل:

۱- پرورش، تکثیر و فروش
۲- تولید گوشت، پشم، کود و غیره
۳- حمل بار – ۲۵ تا ۳۰ درصد وزن خود بار حمل می کند.
۲- درمان بیماران روحی، سالخوردگان و معلولین- حیوانات دست آموزی هستند
۳- محافظت از گله های گوسفند
۴- به عنوان حیوانات تزیینی و برگزاری شوهای تبلیغاتی و سرگرمی

با توجه به اهمیت اقتصادی لاما و مقاوم بودن آن در سخترین شرایط کوهستانی کویری و سرمای شدید و آسان بودن و قابل دسترس بودن سبد غذایی آن بنظر میرسد که پرورش لاما در ایران بسیار راحت و نسبت به پرورش گوسفند کم هزینه تر خواهد بود.

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!