1403-01-10 7:05 بعد از ظهر

ساخت باغچه سبزیجات پاییزی – قسمت اول

چگونه باغچه سبزیجات پاییزی خود را داشته باشیم؟

فصل بهار معمولاً به عنوان زمانی مناسب برای کاشت سبزیجات باغی در نظر گرفته می شود، اما شما می توانید باغ خود را پس از برداشت تابستانه ی محصولات با کاشت سبزیجات پاییزه همچنان فعال و زنده نگه دارید. بنابراین، مهم ترین گام صبر کردن تا فصل پاییز برای اقدام به کاشت نمی باشد! بلکه باید اقدام به تهیه ی یک طرح خوب تا قبل از تیرماه، به منظور شناخت بهتر و تعیین دقیق نوع سبزیجات مناسب برای کاشت، در اواخر تابستان، نمود. پس از آن، به راحتی می توان تعداد جوانه ها را افزایش داده و  هنگامی که برگ های جوانه ها رشد کردند، اقدام به انتقال آنها به باغ سبزیجات نمود.

مرحله اول) تصمیم گیری برای نوع سبزیجات پاییزه و زمان کاشت

1. برای کاشت سبزیجات پاییزه، برنامه ریزی کنید:

به یاد داشته باشید که مفهوم کلمه ی”پاییز” در “سبزیجات پاییزه” معمولاً به زمان برداشت سبزیجات و نه به زمان کاشت،  اشاره دارد. بنابراین بیشتر سبزیجات پاییزه باید در اواسط و اواخر تابستان به منظور رشد کامل تا قبل از فصل زمستان، کاشته شوند. از این رو با برنامه ریزی صحیح و به موقع، شانس موفقیت بیشتری را برای باغ سبزیجات پاییزه ی خود فراهم آورید. دو نوع سبزی استثناء در قانون کاشت سبزیجات پاییزه وجود دارد که عبارتند از پیاز و سیر. این سبزی ها بلافاصله پس از ماه های تابستان کاشته می شوند و سپس در طول فصل زمستان  رشد کرده تا اینکه در فصل بهار یا تابستان برداشت شوند.

2. تحقیقات خود را در مورد زمان کاشت سبزیجات پاییره، آغاز کنید:

با توجه به اینکه رشد سبزیجات در باغ، هنگامی که دمای شب در فصل پاییز به  زیردرجه ی انجماد می رسد، متوقف می شود بنابراین باید زمان اولین یخبندان فصل پاییز را مشخص نمایید. همچنین تعیین کنید فصل رشد سبزیجات پاییزه چقدر طول خواهد کشید.

3. سبزیجات فصل سرد را برای کاشت پاییزه انتخاب کنید:

توجه کنید که تعدادی از سبزیجات نسبت به سبزیجات دیگر در طول دوره ی  رشد تا رسیدن به برداشت سالم، نیاز به گرمای بیشتری دارند. موفقیت کاشت پاییزه، به انتخاب سبزیجاتی  که در دمای سردتر بهتر رشد می کنند، بستگی دارد. بطورکلی محصولاتی را برای کاشت پاییزه انتخاب کنید که به دمای متوسط روزانه بین 70 تا 85 درجه فارنهایت (21 تا 29 درجه سانتیگراد) نیاز داشته باشند.

مانند محصولاتی از جمله: آرگولا (شابانک)، چغندر، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، هویج، گل کلم، گیاه چارد سویسی یا برگ چغندر سویسی، کلم پیچ، کلم بروکلی، کاهو، نوعی کلم به نام rutabagas، خردل، تربچه،  اسفناج، نوعی کلم چینی به نام  tatsoi و شلغم.

4. زمان مورد نیاز هر یک از سبزیجات پاییزه برای رشد را مشخص کنید:

انتظار می رود دوره ی رشد کامل، برخی از سبزیجات از سایر سبزیجات بیشتر باشد. هنگامی که تصمیم می گیرید که سبزیجات  پاییزه را بکارید، قبل از برداشت، طول دوره ی رشد را در نظر داشته باشید. بدانید که برای کاشت دقیق سبزیجات باید زمان کافی داشته باشید زیرا در فصل تابستان برای زمان کاشت، نیاز به تأخیر می باشد تا سبزیجات  پاییزه در ابتدای رشد از گرمای تابستان رنج نبرند. طولانی ترین تا کوتاه ترین، روزهای مورد نیاز برای هر یک از سبزیجات پاییزه بصورت تخمینی عبارتند از:

کلم 95 روز

کلم بروکسل 90 روز

کلم بروکلی و هویج 80 روز

گل کلم 75 روز

چغندر، کلم پیچ و کلم قمری 60 روز

گیاه چارد سویسی یا برگ چغندر سویسی 55 روز

کاهو و  شلغم 50 روز

5- در نزدیکی تاریخ یخبندان منطقه خود، یک برنامه ریزی زمانی انجام دهید:

برای هر یک از سبزیجات، یک تاریخ کاشت انتخاب کنید، که به اندازه کافی زمان برای رشد سبزی تا قبل از تاریخ اولین یخبندان پیش بینی شده، فراهم باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، احتمال یخ زدگی سبزیجات پاییزه کاهش می یابد. در صورتی که در اوایل سال جاری، هوا سردتر باشد، باید یک یا دو هفته به زمان رشد گیاه اضافه کنید. همچنین از روی تاریخ یخبندان و زمان های رشد، می توانید تعیین کنید چه سبزی بکارید. به عنوان مثال، اگر می خواهید سبزیجات زیادی بکارید ممکن است فضای کاشتتان محدود شود، لذا محصولاتی که نیاز به زمان کمتری برای رشد و نمو دارند را یکی پس از دیگری، برای کاشت سبزیجات پاییزه انتخاب کنید.

 

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!