1403-02-05 4:05 بعد از ظهر

زراعت سیر – قسمت اول

زراعت سیر

حدود 50 تا 60 درصد مواد تشکیل دهنده سیر را آب تشکیل می‌دهد و در نتیجه مقدار مواد خشک آن نسبت به سایرسبزی‌ها بیشتر است. سیر حدودا حاوی 30 درصد کربوهیدرات، 10 درصد چربی و7 درصد پروتئین می‌باشد و مقدار کمی هم ویتامین‌های مختلف و املاح معدنی نظیرB1,C,A,B2,B6 و کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم در آن وجود دارد.

طعم ویژه سیر از ماده آلی آلیسین است که از مجموعه ترکیبات آلی گوگردی تشکیل شده است.

خواص سیر

در چین باستان از سیر برای محافظت در برابر طاعون استفاده ‌شده‌است.در طی دو جنگ جهانب از ضماد سیر برای پانسمان زخم‌ها و درمان عفونت‌ها به ویژه قانقاریا استفاده می‌کردند. سیر به دلیل دارا بودن املاح ید و سیلیس، در تنظیم گردش خون موثر است و به علت دارا بودن آنتی بیوتیک برای درمان بیماری‌های باکتریایی ازدیرزمان توصیه شده است.

شرایط آب و هوایی

طول دوره رشد گیاه سیر از مرحله کاشت تارسیدن محصول بین 100تا 120 روز طول می‌کشد! سیر به سرمای زمستانه مقاوم است. سیرچه‌ها در روزهای بلند و دمای بالا تشکیل می‌شوند بنابراین کاشت سیر باید در آب و هوای معتدل، نیمه گرمسیری و نیمه سردسیری و نیز روزهای کوتاه و دمای پایین در پاییز و یا اوایل زمستان انجام گیرد تا گیاه بتواند رشد رویشی خوبی داشته باشد. بطور کلی این محصول در آب و هوای سرد و معتدل سردسیری به خوبی رشد می‌کند.

سیرچه‌های کشت شده در پاییز دو تا چهار برگ تولید می‌کنند ولازم است قبل از زمستان تولید ریشه کنند، سیر کشت شده در پاییز می‌تواند در برابر برف و یخبندان دیر هنگام بهاره مقاومت کند.

خاک مناسب برای کاشت

سیر در خاک‌های حاصلخیز و زهکشی شده به خوبی رشد می‌کند. این خاک‌ها باید دارای مواد غذایی غنی شده باشند. بهترین خاک برای کشت سیر خاک لمونی سنگین تا شنی سبک است که دارای مواد آلی غنی شده باشد.

اراضی شنی کنار رودخانه‌های شمال کشور، به دلیل اینکه اسیدیته خاک آنها بین6.8 الی7.2 است محصول سیر، به خوبی رشد می‌کند و قطعا بهترین رشد را خواهند داشت.

تهیه بستر کاشت

زمینی که قرار است در آن کشت سیر صورت گیرد بایستی در تابستان مقدار 10 تن کود دامی پوسیده شده در سطح آن پخش شود و بعد از باران موثر پاییزی و رشد علف‌های هرز شخم سطحی گردد. به طوری که علف‌عای هرز با خاک مخلوط شوند. سپس در هر هکتار از بستر کشت، مقدار 4 تن کود مرغی، 200کیلوگرم کود فسفره، 200کیلوگرم کود سولفات پتاسیم و 50 کیلوگرم گوگرد گرانوله به خاک افزوده شود و با ادوات کشاورزی چون دیسک و یا کولتیواتر با خاک مخلوط گردد و با کشیدن ماله، زمین را برای کشت آماده شود.

*ادامه مطلب را در آینده ارائه خواهیم داد.

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!