1403-02-06 10:40 بعد از ظهر

حدود ۵۰ درصد خاک های گلستان شور است

عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت:حدود ۵۰ درصد خاک های استان شور است که این باعث کاهش تولید و افزایش خسارت به کشاورزان می شود.

محمدرضا پهلوان راد اظهار کرد: مطابق تحقیقات انجام شده در سال های اخیر کشت شالی با روش مرسوم به دلیل استفاده زیاد از ماشین آلات کشاورزی منجر به افزایش تراکم خاک می شود.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: در روش غرقابی کشت شالی لایه های خاک بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر متراکم می شود که این اصلا خوب نیست.

او با بیان اینکه معمولا کشت شالی در اراضی جنوب استان انجام می شود، افزود: تراکم خاک باعث می شود که کشت محصولات پاییزه به سختی انجام شود زیرا که در چنین حالتی آب به خوبی جذب گیاه نمی شود.

وی ادامه داد: با افزایش تراکم خاک ریشه گیاه خوب در خاک نمی داند و مواد غذایی را به خوبی جذب نمی شود و به این ترتیب عملکرد محصولات هم مناسب نخواهد بود.

پهلوان راد خاطر نشان کرد: علاوه بر مشکل خشکسالی در سال های اخیر با شوری خاک در اراضی شمالی استان هم مواجه هستیم برای مثال در مطالعاتی که مرکز انجام داد از ۸۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدوداً ۴۱۶ هکتار، دچار شوری خاک است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد خاک های استان شور است، افزود: وقتی که رطوبت هوا کم شود بالطبع نمک موجود در خاک هم افزایش می یابد که در نهایت همه این موارد باعث کاهش تولید در کشاورزی و باعث افزایش خسارت خواهد شد.

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!