1403-01-09 1:23 بعد از ظهر

تصویب استاندارد اجباری کودهای شیمیایی!

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تصویب استاندارد اجباری کودهای شیمیایی در شورای عالی استاندارد خبر داد.

به گزارش کشت نیوزبه نقل از روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، حمید رسولی با اعلام این خبر افزود: بر اساس این مصوبه اجرای استاندارد اجباری کودهای شیمیایی کلرور پتاسیم، سولفات پتاسیم، سولفات آمونیوم، اوره، سوپرفسفات تریپل، سوپر فسفات ساده و دی آمونیوم فسفات به تصویب شورای عالی استاندارد رسید.

وی با اشاره به این که ضابط اجرایی این مصوبه در استان‌های سراسر کشور سازمان جهاد کشاورزی استان خواهد بود، گفت: کودهای مورد اشاره بیش از ۹۵ درصد کودهای مصرفی سالانه کشور را با حجم بیش از سه میلیون تن شامل می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه نقش بسزایی در ارتقای کیفیت تغذیه ی خاک و گیاه و مغذی شدن غذای تولیدی در کشور دارد.

وی گفت: این مصوبه با سه سال تحقیق، مطالعه و پی گیری‌های مستمر معاونت زراعت تدوین و در نهایت در شورای عالی استاندارد تصویب شد.

رسولی تصریح کرد: با توجه به این مصوبه از این پس کلیه تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان کودهای شیمیایی مورد اشاره موظف به رعایت استاندارد و درج علامت استاندارد روی بسته‌بندی کودهای تولیدی یا وارداتی موردنظر بوده و عدم رعایت آن موجب برخورد قانونی مراجع ذی ربط می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: با تصویب استاندارد اجباری کودهای شیمیایی توسط شورای عالی استاندارد فرایند نظارت، پایش و کنترل تولید، واردات و مصرف کودهای کشاورزی در ایران کامل شد.

وی با برشمردن روش‌های مختلف نظارت، پایش و کنترل تولید، واردات و مصرف کودهای کشاورزی در ایران تنظیم برنامه توصیه‌های کودی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را گام مهمی در بهینه‌سازی مصرف کودهای کشاورزی با هدف ارزشمند و غنی کردن محصولات غذایی برشمرد و کشاورزان را به بهره‌برداری از این برنامه سفارش کرد (برنامه ی توصیه های کودی محصولات اساسی زراعی از طریق صفحه ی اول وب سایت خدمات حمایتی کشاورزی در دسترس است.)

رسولی سپس به پایش کود توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ها اشاره کرد و افزود: موسسه خاک و آب نیز با اجرای برنامه ثبت کودی اجازه تولید و توزیع هیچ کودی را بدون طی شدن فرایند ثبت مواد کودی آن نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس رویه‌های نظارت و کنترل کودی در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز سالانه بیش از سه هزار نمونه برداری جهت اطمینان از صحت کودهای کشاورزی که توسط این شرکت توزیع می گردد، انجام می شود.

رسولی گفت: اطمینان از رعایت استاندارد و کیفیت کودهای کشاورزی همواره مورد توجه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده و این امر در تمام فرایند تامین، توزیع و مصرف مورد دقت و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: نحوه محاسبه نیاز کودی کشور بر اساس سطح زیرکشت و عملکرد مورد انتظار توسط موسسات تحقیقاتی مرجع انجام می‌شود. همچنین برای محاسبه ی نیاز کودی کشور کلیه اطلاعات مربوط به سطح زیرکشت محصولات مختلف کشاورزی به همراه اطلاعات مربوط به عملکرد مورد انتظار از هر محصول طی گزارشی جمع‌بندی شده و به موسسه خاک و آب ارسال می‌شود.

وی افزود: یک تیم تحقیقاتی با سطح علمی بسیار بالا در موسسه تحقیقات مزبور براساس مجموعه این اعداد و ارقام و محاسبات لازم بر روی آن‌ها طی گزارشی تحلیل و جمع‌بندی نهایی خود را در خصوص نیاز کودی کشور به انواع کودهای کشاورزی به معاونت زراعت اعلام می‌کند.

رسولی یادآوری کرد: معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز با دریافت این اطلاعات به تحلیل مصرف انواع کودهای کشاورزی در سال‌های گذشته پرداخته و با توجه به منابع مالی و برنامه زراعی سال جدید، برنامه ی تامین و تدارک کودی کشور را تنظیم کرده و جهت اجرا به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می‌کند.

وی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بر اساس این برنامه ابلاغی و با درنظر گرفتن اولویت تامین از منابع داخلی نسبت به تامین کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی داخلی و برگزاری مناقصات داخلی مختلف در مقاطع مختلف سال جهت تامین کودهای فسفاته و پتاسه اقدام و به این طریق حدود ۹۰ درصد برنامه ابلاغی را از منابع داخلی تامین می‌کند.

 

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!